Kulit wajah yang breakout, berjerawat, dan kusam sering menjadi masalah bagi banyak orang, terutama pada masa remaja hingga awal dewasa. Kondisi kulit ini dapat menurunkan kepercayaan diri atau confident diri dan mengganggu aktiviti sehari-hari. 


Sebelum kita bincang langkah-langkah merawat kulit, Kak El nak ajak kita kenali sebab-sebab kulit wajah breakout, berjerawat dan kusam.

 

Sebab-Sebab Kulit Wajah Breakout, Berjerawat, dan Kusam :

1. Kelenjar minyak yang berlebihan

Kulit yang berminyak cenderung lebih mudah breakout dan berjerawat karena kelenjar minyak yang berlebihan dapat menyumbat pori-pori dan menyebabkan keradangan atau inflamasi kulit.

2. Pemakaian produk kosmetik yang tidak serasi

Pemakaian produk kosmetik yang tidak serasi dengan jenis kulit juga dapat menyebabkan kulit breakout dan berjerawat. Pilihlah produk kosmetik yang sesuai dengan jenis kulit Anda dan hindari produk yang mengandung bahan kimia berbahaya seperti merkuri, hydrokinon, SLS/SLES, paraben dan banyak lagi. 

3. Pencemaran dan debu

Pencemaran dan debu yang menempel pada kulit juga dapat menyumbat pori-pori dan menyebabkan kulit kusam, breakout, dan berjerawat.

 4. Kurangnya  nutrisi

Kulit yang sehat dan berseri memerlukan  nutrisi yang cukup, terutama protein dan vitamin C. Kurangnya bekalan nutrisi dapat menyebabkan kulit kusam dan tidak sehat.

 5.Faktor hormon & stress

Faktor hormon dan stress juga dapat mempengaruhi kondisi kulit.

Apabila hormon androgen meningkat, baik pada lelaki dan wanita, ia boleh meningkatkan pengeluaran minyak pada kulit. Ini boleh berlaku semasa akil baligh, haid, kehamilan, atau menopaus. Apabila berlaku peningkatan pengeluaran minyak dalam kulit, pori-pori menjadi lebih mudah tersumbat dengan sel kulit mati dan bakteria, yang akhirnya boleh menyebabkan jerawat.

Selain itu, tekanan juga boleh menjejaskan pengeluaran hormon, seperti kortisol. Peningkatan kortisol boleh mencetuskan pengeluaran minyak dalam kulit yang boleh menyebabkan jerawat. Oleh itu, tekanan juga boleh menjadi faktor penyebab kulit berjerawat.


Langkah-Langkah Merawat Kulit Breakout, jerawat dan Kusam 

1. Membersihkan kulit secara teratur

Membersihkan kulit secara teratur sangat penting untuk menghilangkan kotoran dan minyak berlebih yang dapat menyebabkan breakout dan berjerawat. Pilihlah pembersih wajah yang sesuai dengan jenis kulit Anda. Kunci disini adalah disiplin. Bersihkan wajah setidaknya dua kali shari untuk menghilangkan kotoran, minyak, dan sel kulit mati yang menempel pada wajah. 

2. Menggunakan produk perawatan kulit atau skin care yang tepat

Pilihlah produk perawatan kulit yang lembut, selamat dengan jenis kulit Anda dan hindari produk yang mengandung bahan kimia berbahaya.

3. Menjaga  pemakanan yang sihat

Hindari makanan yang mengandung gula dan lemak tak sihat yang dapat merusak kulit. Beberapa jenis makanan, seperti makanan pedas, makanan berlemak, dan makanan yang mengandungi gula, dapat menggalakkan jerawat.

 4. Rutin senaman

Senama secara teratur dapat membantu meningkatkan pengaliran darah dan membantu menghilangkan racun atau toksin dalam tubuh yang dapat menyebabkan kulit kusam.

5. Gunakan Pelindung UV 

Gunakan pelindung UV dengan SPF minimal 30 untuk melindungi kulit dari paparan sinar matahari berlebihan yang dapat merusak kulit.

 6. Amalkan suplimen atau Vitamin Kulit untuk pulih dari breakout, jerawat dan kulit kusam

Suplemen kulit seperti Protein ESP Shaklee dan Vitamin C dapat membantu memperbaiki kondisi kulit, merawat dari dalam, memulihkan sel yang rosak dan melindungi kulit, meningkatkan kecerahan kulit dan membuat kulit wajah lebih berseri. Protein ESP Shaklee dan Vitamin C adalah dua suplemen yang terbukti membantu memperbaiki masalah kulit.


Protein ESP Shaklee mengandung protein yang solid berkualiti tinggi  (bekalkan 9 asid amino penting) yang mudah diserap oleh tubuh dan membantu memperbaiki kulit yang rosak. Selain itu, Vitamin C juga diperlukan untuk produksi kolagen, yang sangat penting untuk kesihatan kulit. 

Dengan mengamal Protein ESP Shaklee dan Vitamin C secara teratur, Anda dapat membantu memperbaiki masalah kulit seperti breakout, berjerawat, dan kulit kusam, dan mendapatkan kulit yang bersih, bebas jerawat, bebas parut, dan berseri.

Testimoni Vitamin Kulit untuk masalalah kulit breakout, berjerawat dan kusam.

Adik ni masalah kulit breakout, berjerawat dan kulit kusam. Ibu dah bawa pergi pakar dan diberikan krim sapuan dan antibiotik. Masa rawatan jerawat berkurang tapi habis ubat breakout semula. 

Alhamdulillah beliau mencuba Vitamin C dan ESP. Perbezaan ketara selepas 3 bulan. Alhamdulillah. 


MashaAllah, Tabarakallah.

Ramai yang dah pulih dari masalah kulit breakout, jerawat dan kusam ni. Moga ia memberi sinar baru pada anda yang juga ada masalah ni

 Secara ringkasnya, set ni membantu : 

  •  Tingkatkan Skin Hydration (elak kulit kering)
  •  Kulit lebih berseri
  •  hilangkan jerawat & recover breakout
  •  cerahkan kulit 
  •  kurangkan keradangan kulit
  •  anjalkan kulit
  •  kawal penghasilan minyak pada kulit


Penerangan lebih details Kak share kan dalam Video ni bawah : 

Set Vitamin Kulit Harga Rahmah

Berita baik untuk anda, bulan ni Shaklee beri harga Rahmah untuk Set Vitamin Kulit atau Set Basic Cantik ni. Selama 17 tahun bersama Shaklee, ini harga yang paling murah Kak El pernah jumpa. 

 

 



Set Vitamin Kulit Harga Rahmah


Set A : 1 Vitamin C + 1 ESP 

Harga Promo Rahmah : RM99

Free membership


Set B : 2 Vitamin C + 2 ESP

Harga Promo Rahmah : RM188

Free membership

Free Postage


Anda boleh hubungi Kak El untuk order atau pertanyaan lanjut : 

ORDER NOW

atau boleh order sendiri, dapat harga ahli dan free membership

REGISTER NOW


Jemput baca lagi info tentang VITAMIN KULIT disini


 

#blogmegashaklee
#shakleetriumph2023
#shakleethrive2023

Laila Mukhtar SID 570916
No tel: 0124299533


Your trusted Shaklee Health Advisor
Shaklee Master Coordinator

--------------------

Follow saya juga melalui akaun  social media:


Youtube :  https://www.youtube.com/@LailaMukhtar69

IG : https://instagram.com/lailamukhtar69

Fb: https://www.facebook.com/lailamukhtar69

Facebook Page : https://www.facebook.com/Elaila.net

Tiktok : https://www.tiktok.com/@lailamukhtar69

 

PENAFIAN : Semua penulisan tentang produk dan testimoni yang dikongsi di blog ini bukan bertujuan untuk merawat dan menyembuhkan penyakit. Sebarang masalah kesihatan mestilah diajukan kepada pakar perubatan yang diiktiraf.