Bila sebut Jegarat atau pigmentasi rupanya ia menjadi ramai kerisauan orang diluar sana tak kira lelaki mahupun wanita, tua ataupun muda. Dalam entri kali ni Kak El nak kongsi tentang Petua Hilangkan Jeragat atau Pigmentasi. 



Sebelum pergi ke cara rawat jeragat atau petua, jom kita tahu serba sedikit tentang jeragat ni. 

Apa Itu Jeragat?

Jeragat adalah tompokan berwarna coklat, coklat gelap, atau coklat pudar yang terjadi di bahagian atas pipi, atas bibir, dahi, dan dagu. Jeragat merupakan hasil dari peningkatan melanin dalam kulit. Bagi mereka yang berkulit cerah, jeragat cenderung berwarna coklat, sementara bagi mereka yang berkulit gelap, jeragat tampak seperti tompok hitam. Saiz jeragat dapat bervariasi, mulai dari kecil hingga lebih besar, dan dapat bergabung dengan jeragat lain, sehingga mengisi sebagian besar area wajah. 



Terdapat beberapa jenis jeragat. Antaranya Age Spot, Melasma, Freckles & Jeragat disebabkan parut jerawat. Tapi yang Kak El tahu, jeragat jenis melasma paling degil dan susah nak hilang. 


Punca-Punca Terjadinya Jeragat

Jeragat sebenarnya disebabkan beberapa faktor. Penting untuk kita tahu faktor atau punca terjadinya jeragat untuk kita elakkan lebih awal. Sebab kalau dah jadi memang mengambil masa untuk hilangkan jeragat degil. 

i. Terdedah kepada sinaran matahari tanpa memakai pelindung UV. Dianggarkan lebih 90% jeragat disebabkan terdedah kepada sinaran Uv. 

ii. Faktor genetik dan keturunan: Jeragat juga dapat disebabkan oleh faktor genetik dan keturunan. Jika anggota keluarga Anda memiliki kecenderungan untuk mengalami jeragat.

iii. Perubahan hormon- mungkin terjadi semasa mengandung, penggunaan pil perancang, Hormon tertentu, seperti estrogen dan progesteron, dapat mempengaruhi produksi melanin dan menyebabkan hiperpigmentasi pada kulit.

iv. Penuaan:  Bila usia bertambah, kulit cenderung mengalami perubahan struktural dan fungsi yang dapat mempengaruhi produksi melanin. Ini dapat menyebabkan peningkatan jeragat pada kulit yang lebih tua.

v. Inflamasi kulit: Jeragat juga dapat disebabkan oleh kondisi kulit yang mengalami keradangan atau iritasi kronik, seperti jerawat yang ekstrim. 

vi. Pemakaian kosmetik atau bahan kimia tertentu: Beberapa bahan kosmetik atau bahan kimia tertentu dapat menyebabkan iritasi atau reaksi alergi pada kulit, yang dapat menyebabkan munculnya jeragat.


Petua Hilangkan Jeragat 


i. Langkah paling utama adalah dengan pemakaian pelindung UV atau juga dikenali sebagai SUNBLOCK Atau SUNSCREEN. Pilih pelindung matahari wide spectrum yang mengandungi SPF50 dan cover UVA dan UVB.

Kak El cadangkan Age Defence Moiturizer - SPF 50. 
Disamping ada SPF 50, ia juga bantu merawat kulit dan melembabkan kulit kerana mengandungi Vital Repair & Muscadine Grape Extract.  

 ii. Suplimen Organik Shaklee Untuk Hilangkan Jeragat


Vivix : Vivix kaya dengan Polifenol yang mana merupakan antioksidan terbaik dipasaran yang mampu bantu meremajakan kulit. Ia mampu membaki sel kulit pada tahan DNA yang mana tak Semua suppliment dapat buat. Jeragat pula terjadi akibat sel yang rosak dan penuaan yang mana Vivix sangat bagus untuk fungsi ni. 

Disamping tu juga Vivix bertindak untuk Detox sel kita. 

Collagen Powder : Berfungsi untuk menganjalkan kulit, mencerah, menyihatkan kulit dan memperkaiki pigmen kulit. Collagen juga melembabkan kulit.

GLA Complex : Berfungsi untuk membantu keseimbangan hormon yang menjadi salah satu punca utama jeragat terutama wanita.

Sustain Release Vitamin C – Vitamin C adalah asas untuk kulit cantik. Ia memang terkenal membantu masalah kulit dan mencerahkan kulit dari dalam

Testimoni Set Jeragat Shaklee


Jemput baca Petua Hilangkan Jeragat Disini. 


Laila Mukhtar : SID 570916
Nombor telefon: 012 4299 533 
Whatsapp Kak EL : Klik Sini
Pengedar Shaklee Bandar Seri Putra, Bukit Mahkota & Nilai

Terima kasih korang sudi baca. Jumpa lagi di lain entry!

#NextLevelBlogging #Blogmegashaklee #ShakleeThrive2023 #ShakleeTriumph2023 #ShakleeKajang #ShakleeBangi #ShakleeBandarSeriPutra #SetJeragatShaklee